REJSER / USA 2008

English

Hjem >  Rejser >  USA > USA 2008 - kort og rejsebeskrivelse

Vores rute

Mandag 07.04.2008 København - Atlanta - Denver - Ft. Lupton / 27 miles i bil

Stod op lidt i 6, kom ud af døren ca. 7:30, og var i Københavns Lufthavn lidt over 8 (dejlig nemt med metroen). Tjekkede vores bagage ind, og fik en kop kaffe. Gik ud til gaten lidt i 10, vi skulle igennem endnu et sikkerhedstjek her. Lidt i 11 kom vi ombord i flyet, et Boeing 767-300 fra Delta Airlines, det var kun halvt fyldt, så vi kunne rigtig brede os. Vi havde "lift-off" kl. 11:31 dansk tid.

Som sædvanlig føltes flyveturen lang, men udover dette er det en fornøjelse at flyve med Delta, servicen er god, og det virker som om der er lidt mere benplads. Afgangstidspunktet for Deltas fly til Atlanta er også meget passende, man skal ikke op midt om natten. Og så skader det heller ikke, at Delta også har nogle meget konkurrencedygtige priser.

Omsider kom vi til Atlanta (vi landede 15:01 lokaltid), hvor vi kom igennem immigration, told m.m. I Atlanta havde vi 3-4 timer, så vi fik frokost i lufthavnen. Herefter tog vi et fly videre til Denver ("lift-off" 18:47, "touch-down" 19:42), som var vores slutdestination. Efter en del venten kom vores bagage, og vi tog en shuttle ud til Avis, hvor vi havde reserveret en bil. Vi havde valgt en medium-size bil for ikke at få en stor benzinsluger (selv om benzin er billig i USA, er udgiften til benzin alligevel en del højere til en stor bil - og det gavner jo heller ikke miljøet). Men en sådan bil havde de ikke, vi blev tilbudt en stor 4-hjulstrækker til samme pris. Efter megen snak frem og tilbage lykkedes det omsider Avis at finde en medium-size bil, en Pontiac G6 - og vi fik også prisen ned på det, Avis havde oplyst i reservationen - ved skranken var prisen nemlig pludselig blevet ca. $20 dyrere uden nogen logisk grund....

Alt dette cirkus hos Avis havde taget ca. en time, så vi kom først afsted ca. 21:40, og kørte mod Ft. Lupton, lidt nord for Denver, hvor vi havde booket et Motel 6. Vi var fremme ca. en time senere, eftet at have hentet noget fastfood og øl på vejen. Ca. ved midnattid kom vi i seng efter en meget lang rejsedag.

Tirsdag 08.04.2008 Ft. Lupton - Ft. Collins - Cheyenne - North Platte / 385 miles i bil

Vi vågnede ved 6-tiden, og kom afsted 7:30. Det var meget tåget og lige ved frysepunktet. Efter et stykke tid klarede vejret op, og vi havde fint solskin. Efter en times kørsel stoppede vi i Ft. Collins og fik morgenmad på "Le Breakfast".

Planen for denne dag var noget "railfanning", dvs. se på tog, som er min store hobby. Første stop var noget, der hedder Tie Siding i den sydlige del af Wyoming, mellem Laramie og Cheyenne. Vi fandt stedet uden de store problemer, men der var nu ikke så mange tog, så vi fortsatte ad nogle jordveje. Efter efterhånden en del kørsel på øde jordveje kom vi omsider op til I-80 / US-30, som vi tog ind til Cheyenne. Der var ikke så meget held med togene, vi så kun et par enkelte.

Efter et frokoststop i Cheyenne fortsatte vi med US-30 østpå, den følger (stort set) jernbanen. Vi kom ind i Nebraska, og fortsatte ad US-30, der var stadig ikke så meget togtrafik.

Vi var fremme i byen North Platte og tjekkede ind på Ramada til $49 kl. 21, pakkede ud, og gik ud for at spise på Whisky Creek, hvor vi havde været 4 år tidligere. North Platte ligger i en anden tidszone end Denver, dette var vi ikke opmærksomme på, så vi troede, at vi tjekkede ind kl. 20, og at vi stadig kunne nå at få noget at spise - men vi nåede frem til Whisky Creek lidt over 22, hvor de lukkede, så vi spiste på ApppleBees lige ved siden af.

Onsdag 09.04.2008 North Platte - Kearney - North Platte / 218 miles i bil

Efter morgenmad på motellet kørte vi lidt rundt i North Platte, blandt andet besøgt vi Fort Cody, som en blanding af et wild west-museum (ikke noget særligt) og souvenirbutik. Bagefter var vi på en shoppetur i Walmart - vi synes altid det er sjovt at gå rundt i de store amerikanske supermarkeder.

Ved middagstid kørte vi østpå ad US-30, Union Pacifics Transkontinentale jernbane følger denne, og jeg "fangede" en del tog undervejs, selv om det var et kedeligt vejr med regn. Efter et stykke tid stoppede regnen dog.

Dagens mål var Kearney, en halvstor by midt i Nebraska. Nu er vi jo begge meget interesserede i øl, og havde hjemmefra fundet ud af, at der i Kearney er en brewpub, der hedder Thunderhead Brewing Co. og nogle spændende ølbutikker. Vi fandt hurtigt Thunderhead Brewing Co., fik en sen frokost og lidt øl. Vi fandt ud af, at tilsyneladende var de første danskere, der besøgte stedet - i hvert fald var der ikke nogen, der havde sat en nål i Danmark på det verdenskort, der hang derinde. Bagefter var vi en tur i en af ølbutikkerne, Bills Liquer, der dog ikke var så spændende, som vi havde forventet - men vi fandt da nogle Empyrian-øl, som vi tog med.

Vi kørte tilbage til North Platte, hvor vi var ca. kl. 20, og kørte direkte til Whisky Creek, som vi jo kom for sent til aftenen før. Specielt for denne restaurant er at de har nogle små spande med jordnødder, som man kan spise, mens man venter på maden - og skallerne smider man blot på gulvet - det er lidt uvant, når man som dansker er opdraget til at undgå at spilde og svine. Gulvet er helt dækket af jordnøddeskaller, og det gør denne restaurant til et sjovt besøg. Selve maden er i øvrigt også god.

Godt mætte kørte vi de få hundrede m til vores motel og fik os en af vore nyindkøbte Empyrian øl. På amerikanske moteller er der altid en is-maskine, hvor man kan få isterninger, så det er nemt at få f.eks. øl kølet hurtigt ned.

Torsdag 10.04.2008 North Platte - Denver / 297 miles i bil

Vi stod tidligt op, og da vi fik gardinerne trukket fra, kunne vi se, at alt var dækket af et pænt tyk lag sne, som var kommet i nattens løb. Vi tog den lidt med ro, fik ringet hjem til Danmark, så lidt fjernsyn, pakkede og fik morgenmad.

Dagens mål var Denver, oprindeligt var planen at følge US-30 et stykke vestpå for at se nogle tog, men da det var ganske kraftigt snevejr droppede vi dette og kørte i stedet direkte mod Denver at I-80. Der var ikke megen trafik, og vi holdt ca. 50 mph. Vi stoppede op ved Nebraska Visitor Center, og her fik vi at vide, at det sneede ganske kraftigt i området, og at I-80 var lukket længere vestpå.

Vi skulle dog ikke fortsætte hele vejen med I-80, i stedet skulle vi ad I-76, og den viste sig at være farbar. I starten sneede det, men efterhånden blev sneen til regn, og da vi nærmede os Denver, stoppede også regnen, og vejene var tørre.

Da vi var i god tid i forhold til vores oprindelige plan, forsøgte vi at se bryggeriet Coors, der ligger i Golden lige udenfor Denver - men rundvisningen var lukket, så det fik vi ikke så meget ud af. I stedet kørte vi til vores hotel, Marriott, hvor vi tjekkede ind lidt i 3 om eftermiddagen.

Vi havde valgt dette hotel ud fra anmeldelser på Tripadvisor. Hoteller med central beliggenhed er ganske dyre i Denver synes vi, og mange af de moteller, der ligger lidt længere ude, er nok billige, men får dårlige anmeldelser. "Vores" Marriott TownePlace Suites i Denver Southeast var til en rimelig pris, får gode anmeldelser og så var det lige ved siden af Light Rail (en moderne sporvogn), så vi kunne komme ind til Downtown på ca. 15-20 minutter. Og selve hotellet var ganske godt.

Efter at have slappet lidt af, tog vi light rail'en ind til Downtown og gik lidt rundt. Vi så den blå bjørn ved Convention Center - denne fik vi ikke set på vores første besøg. Bagefter besøgte vi Great Divide-bryggeriet, hvor der er en bar, hvor man kan smage deres fortræffelige øl. Bagefter gik vi på Rock Bottom, hvor vi spiste aftensmad.

Dagens anstrengende køretur i snevejr betød, at da vi kom tilbage til hotellet ved 21-tiden, gik vi stort direkte i seng.

Fredag 11.04.2008 Denver / 19 miles i bil

Efter morgenmad kørte vi til et K-mart supermarked i nærheden, hvor vi købte en kuffert - dagen inden vi skulle flyve, fandt vi ud af, at den ene af vores kufferter var gået i stykker, og da det var søndag, kunne vi ikke nå at købe en ny, så vi brugte en rejsetaske i stedet. Så derfor var vi på "kuffertjagt". Bagefter kørte jeg min kæreste ind til downtown, og kørte tilbage til Caboose Hobbies, som efter sigende er verdens største modeljernbanebutik. Jeg købte lidt forskelligt, og kørte tilbage til motellet, stillede bilen og tog light rail'en ind til Downtown.

Vi spiste frokost på et sted, der hedder Sams, det ligger ved 16th Street Mall. Bagefter gik vi rundt, så lidt butikker og fortsatte ned til området ved Capitol og Denver Art Museum. Vejret var flot, så det var dejligt at være turister i Denver.

Vi spiste på Breckenridge, der er en brewpub, hvor man også kan spise (det er vel efterhånden overflødigt at nævne, at vi forsøger af finde nogle spændende øl, når vi rejser...). Efter et dejligt måltid tog vi "hjem" til vores hotel, hvor vi pakkede lidt om, og bl.a. tog vores nye kuffert i brug.

Lørdag 12.04.2008 Denver - Coal Creek Canyon - Trinidad / 324 miles i bil

Ifølge vores plan havde vi en del at se og den del miles at køre, så vi var tidligt oppe, og var klar til afgang kl. 8:30. Men bilen ville ikke starte, der skete slet ingen ting, når man drejede nøglen. Heldigvis var vi jo stadig ved hotellet, så vi fik lov at bruge deres telefon. Avis har et nummer, man kan ringe til, hvis man har problemer med bilen, og efter lidt snak frem og tilbage omkring problemet (jeg troede først, at det var noget med startspærren, og at det evt. var noget, jeg kunne løse selv) sendte Avis en mekaniker ud. Mekanikeren kom kl. 9:30, og efter at have "rodet" lidt med bilen, fandt han ud af, at der ikke var nok strøm på batteriet, og så var det blot at slutte en et batteri til og starte bilen.

Men der var jo en årsag til at batteriet var fladt, og vi havde derfor ikke lyst til at fortsætte i denne bil, da problemet jo nok ville opstå igen. Så endnu en telefonopringning til Avis, så fik vi arrangeret, at vi kunne skifte bilen på et nærliggende Avis-kontor. Og det gjorde vi så, det gik helt uden problemer, vi fik en bil magen til den vi havde, en Pontiac G6, blot med en lidt større motor.

Vi kom fra Avis-kontoret kl. 10:30, dvs. problemet med bilen havde "kostet" os 2 timer, som kompensation fik vi en reduktion i lejen på $50. Selv om jeg synes der var en del bøvl, da vi lejede den oprindelige bil i Denver lufthavn, må jeg sige, at problemet med at bilen ikke ville starte fik Avis løst meget hurtigt og effektivt. Og heldigvis var vi et sted, hvor vi havde adgang til en telefon, det havde ikke været sjovt, hvis problemet var opstået et øde sted, hvor vores mobiltelefoner ikke virkede....

Vi kørte via I-25 og I-70 til vej 72 op gennem Coal Creek Canyon. I starten af Coal Creek Canyon findes Big Ten Curve, en stor kurve på Union Pacifics Moffat jernbanelinie. Men der var ikke nogen trafik, så vi fortsatte et stykke ind gennem Coal Creek Canyon, til Wondervue. Her vendte vi om, og kørte til Red Rock Park, hvor der er et amfiteater, hvor mange store navne gennem tiden har spillet. Det var ganske spændende at se. Efter Red Rock Park kørte vi videre med kurs sydpå - og var lige forbi Caboose Hobbies igen, der var nogle ting, jeg ikke havde fået ved mit første besøg.

Sydpå fra Denver er der gode muligheder for at følge jernbanen ved at tage nogle af de veje, der mere eller mindre følger I-25 - og det gjorde vi så, og jeg fik også "fanget" 5 tog undervejs. Syd for Colorado Springs begyndte det efterhånden at blive mørkt, så herfra tog vi I-25. Planen var egentlig at køre over grænsen til New Mexico, og finde et motel her (så var der ikke så langt at køre dagen efter). Men lige efter at det var blevet mørkt, løb der en hjort ud foran bilen - vi undgik den, men besluttede at finde et motel i den næste større by - jeg er i forvejen ikke så meget for at køre i mørke, og slet ikke, hvis der er risiko for at der løber f.eks. hjorte ud på vejen.

Så da vi kom til byen Trinidad, kørte vi af motorvejen og fandt et værelse på Trinidad Motor Inn. Efter at have tjekket ind gik vi en tur op at hovedgaden - Main St. - vi ville have fundet et sted at spise, men alt var lukket, så i stedet købte vi nogle Rolling Rock i en liquer store og noget mad på Sonic, som vi tog med tilbage på værelset. Main St. virkede i øvrigt til at være en ganske hyggelig hovedgade, sådan lidt europæisk - men det så også ud til, at mange af butikkerne havde drejet nøglen om eller snart ville gøre det.

Søndag 13.04.2008 Trinidad - Albuquerque / 478 miles i bil

Efter at have pakket og spist morgenmad, tog vi afsted kl. 8:30. Vi fortsatte sydpå ad I-25, vejret var flot, og landskabet var helt øde. Vi havde et stop i Las Vegas, New Mexico, for at få benzin, kaffe etc., og fortsatte herfra med US 84 sydpå - landskabet var stadig helt øde.

I Santa Rosa spiste vi frokost på en mexikansk restaurant, og fortsatte herefter videre sydpå ad US 84 til Fort Sumner. Resten af dagen skulle nu bruges på at se og fotografere tog. Ved Fort Sumner går BNSFs transkontinentale jernbane. Vi så en del tog i området ved Fort Sumner, og kørte så vestpå, og fulgte mere eller mindre jernbanen. Ved 20-tiden var vi på vestsiden af Abo Canyon, som er en "arm" af Rocky Mountains, og så en flot solnedgang.

Vi fortsatte vestpå i skumringen til Belen, videre nordpå ad I-25 og I-40 til Comfort Inn i Albuquerque, hvor vi tjekkede ind kl. 21. Efter at have tjekket ind, kørte vi over på Dino's, en restaurant, hvor vi fik pizza og salat. Tilbage på vores værelse på Comfort Inn pakkede vi lidt om, da vi næste dag skulle aflevere vores bil og videre med tog.

Mandag 14.04.2008 Albuquerque - Belen Albuquerque / 87 miles i bil

Efter at have spist morgenmad og pakket, tjekkede vi ud kl. 10. Vi startede med at køre i en Walmart, hvor vi blandt andet fik købt endnu en ekstra kuffert. Bagefter kørte vil ned til omkring Belen, til et sted, der hedder Rio Puerco, hvor jeg kunne nå at få lidt "railfanning". Ved frokosttid kørte vil tilbage mod Albuquerque, dog med et frokost-stop ved Belen / Los Lomas. Vi skulle aflevere bilen i Albuquerque lufthavn, det gik uden problemer, herefter tog vi en taxi ind til jernbanestationen, hvor vi var lidt i 15 - vores tog skulle ankomme ca. kl. 16, så vi var der i passende tid.

Vi fik tjekket bagage ind - hos Amtrak, der står for lang-distance passagertrafik med tog i USA, tjekker man sin bagage ind på samme måde som til et fly. Når man er fremme, kan man så hente sin bagage. Destinationen for vores togtur var Los Angeles - i stedet for blot at tage et fly fra f.eks. Albuquerque ville vi prøve toget, og havde hjemmefra booket en 2 personers sovekupe. Tanken var, at nok ville flyet være hurtigere, men hvis vi i stedet havde taget et fly midt på eftermiddagen, ville det stort set være aften, inden vi nåede til Los Angeles, fik vores bagage og fik fat i en udlejningsbil.

 

 

Fortsættes på et senere tidspunkt....


Opdateret 17.05.2009 / copyright Finn Møller
This page is HTML 4.0 Transitional