BNSF I WYOMING

English

Hjem > Tog > USA > BNSF - Wyoming

Powder River Basin

I Powder River Basin i det østlige Wyoming brydes en masse kul; kullene har dette område har et lavt indhold af svovl, og er derfor meget efterspurgt. Transporten fra minerne til industribyerne i det sydlige og østlige USA foregår med tog, togene køres af BNSF og UP.

Banen er BNSFs Orin Sub, der starter lidt øst for Gillette i Donkey Creek Jct. (MP 0.0) og går sydpå til Bridger Jct. (MP 127.3) lidt sydøst for Douglas. Selv om banen fysisk går stort set nord-syd, går den administrativt vest-øst, så nord = vest og syd = øst. Fra Caballo Jct. (MP 15) til Shawnee Jct. (MP 117) anvendes banen af både BNSF og UP, og denne del kaldes også BNSF/UP Joint Line (ikke at forveksle med BNSF/UP Joint Line i Colorado). Banen blev anlagt i starten af 1970'erne med blot et enkelt spor, men er med tiden blevet udvidet flere gange, således at der nu på den centrale del er 4 spor!

Union Pacific kører som hovedregel togene sydover via Shawnee og Scottsbluff, Nebraska, til UPs Transcon lidt vest for North Platte. BNSF kører typisk togene enten nordpå via Gillette og østpå via deres bane gennem Nebraska, eller sydpå via Shawnee, og herefter enten sydpå til Colorado eller østpå til Nebraska. Når kultogene har afleveret deres last, kører de tilbage som "empties", og bliver læsset påny.

Et typisk kultog består af lidt over 100 vogne, der hver laster lidt over 100 t (vognens egenvægt er relativ lav, da den er lavet i aluminium, ca. 20 ton); dette giver en samlet last på måske 11.000 t og en samlet togvægt på måske 13.000 t, og en længde på knap 2.000 m. Trækkraften er 3 eller 4 lokomotiver; næsten altid af "AC"-typen, da disse har bedre trækkraft ved lave hastigheder. Og hastigheden er ikke altid særlig høj; op ad bakkerne er hastigheden måske 15 km/h for et lastet kultog.

Der er gode muligheder for "railfanning" i Powder River Basin, jeg har lavet en beskrivelse dels ud fra mine egne erfaringer, dels ud fra info, jeg har fundet på internettet (engelsk version)..

Gillette

2 tog i Gillette: et holdende kultog med BNSF 5610 (GE AC4400CW) + BNSF 8853 (EMD SD70MAC) forspændt og et startende autotog trukket af BNSF 4800 (GE C44-9CW) + BNSF 8728 (EMD GP60, ex-ATSF 4028). 27.03.2005 kl. 8:47.
BNSF 5610 + 8853 + et autotog

Begge tog (60 kb)
BNSF 5610 + BNSF 8853

Kultoget efter autotoget er kørt (66 kb)
BNSF 4800

BNSF 4800 (83 kb)
BNSF 8728

BNSF 8728 - stadig i Santa Fe blue & yellow bemaling (96 kb)

Hilight Road

Hilight Road følger banen over ca. 20-25 km, og her er der rigelige muligheder for gode billeder.
Tomt, holdende kultog med BNSF 5681 og 5621 forrest og BNSF 5606 som helper, alle tre GE AC4400CW's. Længden af toget var 1,3 - 1,4 mile = ca. 2,2 km! 15.04.2004 kl. 10:56. Næsten alle tog er kultog, men jeg fangede trods alt også dette FURX 7217 (ex-BN 7217) EMD SD40-2 med et kort tog. Hilight Road syd for Black Thunder Mine, 15.04.2004 kl. 12:40.
BNSF 5681 + 5651

BNSF 5681 + 5651 (155 kb)
Helper BNSF 5606

Helper BNSF 5606 (118 kb)
FURX 7217

FURX 7217 (68 kb)
Tomt, holdende RWSX/HYWX kultog med BNSF 5612 (GE AC4400CW) + BNSF 5727 (GE ES44AC) foran og BNSF 5729 (GE ES44AC) som helper. "Reporting marks" RWSX og HYWX viser, at dette tog vil køre til Georgia, når det er fyldt. 26.03.2005 kl. 16:20. Fyldt KPLX kultog med BNSF 8925 (EMD SD70MAC) + BNSF 8206 (EMD SD75M) foran og BNSF 4814 (GE C9-44W) som helper. 26.03.2005 kl. 16:37.
BNSF 5612 + BNSF 5727

BNSF 5612 + 5727 (57 kb)
BNSF 5729

Helper BNSF 5729 (201 kb)
BNSF 8925 + BNSF 8206

BNSF 8925 + BNSF 8206 (84 kb)

Black Thunder Mine

Black Thunder Mine er angiveligt den største "open suface" mine i Nordamerika. Den producerer ca. 63 mio. tons pr. år (2003).
Først et par billeder fra Black Thunder Mine.
Black Thunder Mine

Black Thunder Mine (76 kb)
Black Thunder Mine

Black Thunder Mine (93 kb)
Fuldt lastet kultog trukket af 3 stk. EMD SD70MAC's: BNSF 8941 + 9456 + 9734. Billederne er taget fra vej 450. 15.04.2004 kl. 12:05.
BNSF 8941 + 9456 + 9734

BNSF 8941 + 9456 + 9734 (74 kb)
BNSF 8941 + 9456 + 9734

BNSF 8941 + 9456 + 9734 (101 kb)
BNSF 8941 + 9456 + 9734

BNSF 8941 + 9456 + 9734 (87 kb)
Fuldt lastet kultog trukket af 3 stk. EMD SD70MAC's: BNSF 9580 + 9579 + 8977. Billederne er taget fra vej 450. 15.04.2004 kl. 12:30.
BNSF 9580 + 9579 + 8977

BNSF 9580 + 9579 + 8977. Bemærk UP helperen på toget i det andet spor (97 kb)
BNSF 9580

BNSF 9580 (80 kb)
BNSF 9580 + 9579 + 8977

BNSF 9580 + 9579 + 8977 (85 kb)
Fyldt RWSX (Scherer Electric Generating Facility) kultog trukket af BNSF 8857 (EMD SD70MAC) + BNSF 9525 (EMD SD70MAC). Black Thunder Mine / highway 450, 26.03.2005 kl. 17:11. Loaded RWSX (Scherer Electric Generating Facility) kultog trukket af BNSF 8888 (EMD SD70MAC) + BNSF 5661 (GE AC4400CW). Black Thunder Mine / highway 450, 27.03.2005 kl. 11:45.
BNSF 8857

BNSF 8857 (82 kb)
BNSF 9525

BNSF 9525 (77 kb)
BNSF 8888 + BNSF 5661

BNSF 8888 + BNSF 5661 (78 kb)
BNSF 8888 + BNSF 5661

BNSF 8888 + BNSF 5661 (89 kb)

Jacobs Ranch Mine

Der skiftes "crew" på et BNSF kultog ved Jacobs Ranch Mine. Lokomotiverne er BNSF 9627 + 9559, 2 x EMD SD70MAC. 13.04.2004 kl 18:50.
BNSF 9627 + 9559

BNSF 9627 + BNSF 9559 (208 kb)
BNSF 9627

BNSF 9627 (108 kb)

North Antelope Coal Mine

En lidt usædvanlig trækkraft til et kultog - BNSF 5131 (GE C44-9W) + BNSF 9524 (EMD SD70MAC) + NS 8861 (GE C40-9) med et tomt CEFX kultog. 27.03.2005 kl. 12:24. Fyldt kultog ved North Antelope Coal Mine med BNSF 9527 + BNSF 9546 + BNSF 8270 (3 x EMD SD70MAC) foran, 27.03.2005 kl. 12:35.
BNSF 5131 + 9524 + NS 8861

BNSF 5131 + 9524 + NS 8861 (67 kb)
  BNSF 9527 + BNSF 9546 + BNSF 8270

BNSF 9527 + BNSF 9546 + BNSF 8270 (245 kb)

Nord for Nacco / Converse Junction (Antelope Coal Mine)

Nordgående, fuldt lastet BNSF kultog. Foran BNSF 5683 (GE AC4400CW) + BNSF 9486 (EMD SD70MAC); som "helper" bagpå BNSF 9825 (EMD SD70MAC). 13.04.2004 kl 17:50.
BNSF 5683 + 9486 + 9825

BNSF 5683 + BNSF 9486 (145 kb)
BNSF 5683 + 9486

BNSF 5683 + BNSF 9486 (217 kb)
BNSF 5683

Rostershot af BNSF 5683 (226 kb)
BNSF 9825

Rostershot af BNSF 9825 (145 kb)
Holdende kultog trukket af BNSF 5656 (GE AC4400CW) + BNSF 8935 (EMD SD70MAC) lige nord for Nacco Junction, 26.03.2007.
BNSF 5656 + BNSF 8935

BNSF 5656 + BNSF 8935 (57 kb)

Converse Junction / Antelope Mine

Converse Junction og Antelope Coal Mine kan nås ved fra highway 59 at tage vej 37 (Antelope Coal Mine road). Converse Junction ligger lige ved siden af den sydlige del af Antelope Coal Mine.
Southbound fyldt BNBX kultog, trukket af BNSF 5853 (GE AC4400CW) + BNSF 5644 (GE AC4400CW) + 2 EMD SD70MAC som helpere. 27.03.2007 kl. 13:18. Antelope Mine, 27.03.2007.
BNSF 5853 + BNSF 5644

BNSF 5853 + BNSF 5644 (146 kb)
  Antelope Mine

Antelope Mine (195 kb)
Antelope Mine

Antelope Mine (199 kb)

Logan Hill

Logan Hill ligger syd for Antelope og Black Thunder kulminerne. En jordvej kaldet Steckley Road går fra highway 59 og ind til sporene. Denne lokation er på toppen af Logan Hill, dette betyder at togene fra begge retninger kører op ad bakke. Det er en imponerende oplevelse at se et fuldt lastet kultog kravle op over Logan Hill med brølende motorer.
Sydgående fyldt kultog, trukket af BNSF 9527 (EMD SD70MAC) + BNSF 9546 (EMD SD70MAC) + BNSF 8270 (EMD SD75M). 27.03.2005 kl. 14:55. Bemærk de to kultog helt ude i horisonten!
BNSF 9527 + BNSF 9546 + BNSF 8270, Logan Hill

BNSF 9527 + BNSF 9546 + BNSF 8270 (82 kb)
BNSF 9527 + BNSF 9546 + BNSF 8270, Logan Hill

BNSF 9527 + BNSF 9546 + BNSF 8270 (97 kb)
Nordgående tomt DEEX (Detroit Edison Co.) kultog. Foran er BNSF 8944 + 9638 (EMD SD70MAC's). 27.03.2005 kl. 15:29.
BNSF 8944 + 9638, Logan Hill

BNSF 8944 + 9638 (133 kb)

Syd for Bill / Bill

Sydgående, lastet BNSF kultog. Foran BNSF 8916 (EMD SD70MAC) + 5697 (GE AC4400CW); som "helper" bagpå BNSF 9645 (EMD SD70MAC). Lokalitet: syd for Bill ad highway 59. 13.04.2004 kl 16:36. Nordgående, tomt BNSF kultog trukket af BNSF 9953 + 9681, begge EMD SD70MAC. West Bill langs highway 59. 15.04.2004 kl 13:35. Sydgående, lastet WFAX kultog trukket af BNSF 5961 (GE ES44AC) + BNSF 9560 (EMD SD70MAC) og med helpere BNSF 9818 (EMD SD70MAC) + BNSF 5643 (GE AC4400CW). West Bill, 27.03.2007 kl. 11:58.
BNSF 8916 + 5697 + 9645

BNSF 8916 + 5697 + 9645 (66 kb)
BNSF 8916 + 5697

BNSF 8916 + 5697 + 9645 (65 kb)
BNSF 9953 + 9681

BNSF 9953 + 9681 (88 kb)
BNSF 5961 + BNSF 9560

BNSF 5961 + BNSF 9560 (152 kb)
Nordgående, tomt CEFX kultog. Foran BNSF 9812 og 9849; bagpå BNSF 9850 og 8803 som helpers; alle EMD SD70MAC's. Lokalitet: syd for Bill ad highway 59. 15.04.2004 kl 14:05.
BNSF 9812 + 9849

BNSF 9812 + 9849 (77 kb)
BNSF 9812 + 9849

BNSF 9812 + 9849 (117 kb)
BNSF 9812 + 9849

BNSF 9812 + 9849 (123 kb)
BNSF 9850 + 8803

BNSF 9850 + 8803 (123 kb)

Highland Loop Rd. (~ MP 95,7)

Ca. 21 miles nord for Douglas (13 miles syd for Bill) ad highway 59 kommer togene op over en bakke ved Highland Loop Rd., jeg synes dette er et godt fotosted.
Sydgående, fuldt lastet BNSF kultog. Foran BNSF 8945 + 8879; som "helper" bagpå BNSF 9998; alle 3 EMD SD70MAC. 13.04.2004 16:11.
BNSF 8945 + BNSF 8879 + BNSF 9998

BNSF 8945 + BNSF 8879 + BNSF 9998 (139 kb)
BNSF 8945 + BNSF 8879 + BNSF 9998

BNSF 8945 + BNSF 8879 + BNSF 9998 (137 kb)
Sydgående, fuldt lastet FSTX (Fuel Supply Trust) kultog. Foran 2 nye lokomotiver i "Swoosh"-bemaling; BNSF 6048 (GE ES44AC) + BNSF 5846 (GE ES44AC), bagpå BNSF 8973 (EMD SD70MAC) som helper. 26.03.2007 kl. 17:12.
BNSF 6048 + BNSF 5846

BNSF 6048 + BNSF 5846 (145 kb)
BNSF 6048 + BNSF 5846

BNSF 6048 + BNSF 5846 (197 kb)
BNSF 8973

BNSF 8973 (183 kb)

Highway 59 underpass / West Walker

I den sydlige del af Powder River Basin går Orin Line over highway 59, dette er ca. 16 miles nord for Douglas.
Sydgående, fuldt lastet BNSF kultog "maler" sig op ad en bakke med ca. 7 mph (10 km/h). Foran BNSF 9810 (EMD SD70MAC) + 8277 (EMD SD75I); som "helper" bagpå BNSF 9609 (EMD SD70MAC). Lokalitet: 2 miles nord for highway 59 underpass (MP 97.9). Da toget kørte så langsomt, var der rig mulighed til at vende bilen og køre sydpå, hvor banen krydser highway 59, og tage nogle billeder her. 13.04.2004 15:48.
BNSF 9810 + 8277

BNSF 9810 + 8277 (134 kb)
BNSF 9810 + 8277

BNSF 9810 + 8277 (165 kb)
BNSF 9810 + 8277

BNSF 9810 + 8277 krydser highway 59 (143 kb)
BNSF 9810 + 8277

BNSF 9810 + 8277 krydser highway 59 (199 kb)
BNSF 9810

"Rostershot" af BNSF 9810 (161 kb)
BNSF 8277

"Rostershot" af BNSF 8277 (158 kb)
BNSF 9367, en af BNSF nye EMD SD70ACe lokomotiver i et kultog ved West Walker, 27.03.2007 kl. 15:03.
BNSF 9367

BNSF 9367 (165 kb)

Douglas

I Douglas er et gammelt damplokomotiv og nogle vogne opstillet i Locomotive Park ved Chamber of Commerce. Lokomotivet er Chicago, Burlington and Quincy no. 5633, en 4-8-4, bygget i 1940 og i drift indtil 1956. Lokomotivet vejer 317 tons og blev brugt til at trække hurtige godstog og tunge passagertog. Herudover er der blandt andet en Chicago, Burlington & Quincy spisevogn og en Great Northern sovevogn. Både Chicago, Burlington and Quincy og Great Northern er selskaber, der senere - sammen med andre selskaber - er blevet til Burlington Northern, der senere igen er blevet til BNSF. Alle billeder er taget 27.03.2007.
Chicago, Burlington & Quincy 5633

Chicago, Burlington & Quincy 5633 (240 kb)
Chicago, Burlington & Quincy dining car

Chicago, Burlington & Quincy dining car (208 kb)
Great Northern 1182

Great Northern 1182 "Agassiz Glacier" sovevogn (172 kb)
Chicago, Burlington & Quincy 14140

Chicago, Burlington & Quincy 14140 caboose (194 kb)

Opdateret 12.03.2010 / copyright Finn Møller
This page is HTML 4.0 Transitional