NEDERLAND

English

Hjem >  Rejser >  Nederland
Giethoorn

Giethoorn (besøgt 2002 og 2009)
Keukenhof

Keukenhof (besøgt 2009)
Rotterdam Havn

Rotterdam Havn (besøgt 2002 og 2009)

Lidt forskelligt i Nederland - andre ting

Tulipaner

Tulipanmark (126 kb)

Endnu en tulipanmark (79 kb)
Dette er beretning fra den del af vores Europatur i 2002, der foregik i Nederland, eller Holland, som de fleste danskere kalder landet. Vejret var ikke det bedste, så jeg tog ikke så mange billeder. Landet er kendt for blomster, specialt tulipaner, så jeg starter med et par billeder af nogle tulipanmarker, vi kom forbi. I afsnittet om blomsterparken Keukenhof ovenfor er der endnu flere billeder af blomster.

Vores første dag i Nederland startede med et stop i Groningen, herefter fortsatte vi over den lange Afsluitdijk, diget, der beskytter landet mod havet.

Groningen

Groningen (66 kb)
Afsluitsdijk

Afsluitdijk
Sluse

En af de mange sluser gennem Afsluitdijk
Jeg havde længe haft lyst til at køre over Afsluitdijk, hvor man har Vadehavet på den ene side og IJsselmeer på den anden side. Desværre var vejret som sagt ikke det bedste, og i virkeligheden kan man kun se IJsselmeer, da man kører neden for selve dæmningen.

Vi fortsatte ind i den region, der hedder Noord-Holland, her begyndte markerne for alvor at være tulipanmarker.

Ijsselmeer

På vej over IJsselmeer (73 kb)
Fra Noord-Holland krydsede vi igen IJsselmeer, denne gang via Houtribdijk, der går fra Enkhuizen til Lelystad. Vores mål var den lille by Giethoorn. Efterhånden var vejret klaret op, så vi ankom til Giethoorn i flot vejr.
Vi tog afsted fra Giethoorn ved 8-9-tiden om aftenen, og vi ville finde et relativt billigt hotel/motel. Men det skulle vise sig at være meget svært - mange steder var der helt udsolgt, selv om vi var i slutningen af april. Men til sidst lykkedes det, vi fandt Motel de Witte Bergen (www.valk.nl) et stykke udenfor Amsterdam.

Den næste morgen oplevede vi trafikkø på motorvejen, selv om det var en stille søndag. Men afsted kom vi da; turen gik via Keukenhof og Scheweningen (stranden ved Den Haag) til Rotterdam, hvor vi kørte rundt i havneområdet - Rotterdam er en af de største havne i verden.