SVERIGE & NORGE AUGUST 2000

Trondheim - Stryn
Briksdalsbreen
Sognefjellet

Siden min sidste tur med cykel i 1997 har jeg anskaffet en bil, en Fiat Tipo. Da målet denne gang var Nordkapp valgte jeg at tage bilen, da turen ellers ville tage ganske lang tid. Og faktisk viste det sig, at turen til Nordkapp også er "for lang" i bil - i hvert fald kom jeg aldrig helt derop.

Selv om en del af turen gik gennem Sverige, har jeg valgt at placere beretningen under Norge, da dette var det egentlige mål for turen.

06.08.2000 - 10.08.2000: København - Sydnorge - Nordsverige

På vej over Øresundsbron
På vej over Øresundsbron (49 kb)
Jeg tog afsted søndag formiddag i skinnende solskin og i dejligt varmt vejr. Målet denne første dag var Sydnorge, hvor jeg har noget famile - distancen passer meget godt til en dagsetape. Selve turen var ganske begivenhedsløs, så den vil jeg ikke spilde flere ord på. Efter en "hviledag" tog jeg afsted videre nordpå. Turen gik op gennem Østfold, det "fylke" (amt), der ligger på østsiden af Oslo-fjorden, uden om Oslo og videre op gennem Gudbrandsdalen, østpå gennem Trysil. Om aftenen nåede jeg Idre i Sverige. Jeg fortsatte lidt videre, inden jeg parkede bilen lidt afsides og tog en overnatning i Hotel Tipo.
Næste morgen fortsatte jeg nordpå. I Midt-sverige, hvor der ellers ikke findes så meget, findes der nogle meget hyggelige cafeer, hvor man kan få kaffe og vafler. Jeg synes det er meget afslappende lige at tage en halv time med en kop kaffe, nogle vafler og en god bog, så jeg stoppede ganske ofte - man kommer ikke så hurtigt frem, men formålet med en ferietur er jo heller ikke blot at køre. Vejarbejde
På turen gennem Sverige var der vejarbejde ganske mange steder - her i Midtsverige.
Ruten gik af vej 45 op gennem Östersund, Vilhelmina og Storuman til Arvidsjaur, som jeg nåede om aftenen. Da campingpladsen i Arvidsjaur var lukket, da jeg kom, tog jeg endnu en overnatning i Hotel Tipo (man sover faktisk ganske godt på bagsædet i en Tipo!).

Der er MEGET langt til Nordkap. Fra Arvidsjaur er der ca. to dages kørsel til Nordkapp, så næste morgen besluttede jeg at korte turen af og køre til Kiruna og videre til Narvik. Dette ville spare 4 dage foruden en masse benzin.

Jeg tilbragte nogle timer i Arvidsjaur med lidt shopping, og fortsatte så nordpå gennem Jokkmokk og Gällivare til Kiruna. Jeg nåede Kiruna ved 9-tiden om aftenen - og kom lige nøjagtig for sent til at få den sidste seng på vandrehjemmet, så jeg måtte tage et hotel. Solnedgang
Solnedgang i nærheden af Arvidsjaur
Hotel Tipo
Polarcirklen
Lidt syd for Jokkmokk ligger polarcirklen - og der er selvfølgelig lavet et polarcirkelcenter, hvor man kan få polarcirkel-certifikater og andet "turist-gøjl". Jeg nøjedes med et billede af mig selv foran skiltet. (44 kb)
  Ren
Ind i mellem kommer man forbi en ren, når man kører i Sverige og Norge - men det er nu ikke så ofte igen. Her er en i Nordsverige. (104 kb)