NORGE PÅ CYKEL 1997

English

Hjem >  Rejser >  Norge >  Norge 1997 >  Fra Bergen til Øvre Eidfjord Undersider Norge 1997:
Bergen
Fra Bergen til Øvre Eidfjord
Hardangervidda
Rallarvegen til Flåm
Hjemrejse fra Flåm

Bergen til Øvre Eidfjord

Sørfjorden

Langs Sörfjorden (102 kb)
Sorfjorden

Man skal ikke særlig langt væk fra Bergen, før der stadig er sne på bjergtoppene, selv om det er august - her langs Sörfjorden
På 5. dagen forlod jeg Bergen og kørte ind i landet. Der er to muligheder for at komme ud af Bergen: syd-om eller nord-om. Det er ikke muligt at køre "direkte", da der ligger et stort fjeldmassiv lige øst for byen. Jeg valgte nord-ruten, da jeg synes den så kortest ud. Hvad jeg ikke var klar over, var at cykelruten alligevel mere eller mindre gik over fjeldmassivet, så det fra starten blev ren bjergkørsel - men på den anden side var det jo blandt andet også derfor, jeg havde valgt Norge.

Efter de første kilometers barske stigninger gik det relativt nemt, hvor jeg fulgte Sörfjorden. Men målet var at finde en campingplads langs Hardanger-fjorden - og dette betød, at jeg måtte over endnu nogle stigninger for at komme hertil. Men naturen var imponerende, og specielt nedturen mod Hardangerfjorden fra Kvamskogen var en oplevelse. Da jeg kom til Norheimsund "tjekkede" jeg ind på campingpladsen, der lå flot lige ned til Hardangerfjorden. Trengereid

Trengereid, hvor jeg drejede fra for at komme til Hardangerfjorden
Kvamskogen

Udsigt fra nedkørslen mod Hardangerfjorden (144 kb)
Den næste dag havde jeg en "off"-dag rent cykelmæssigt. Hvor jeg dagen inden havde kørt 100 km uden problemer, og uden at have trænet noget særligt inden jeg startede på ferien, blev jeg denne dag helt udmattet stort set blot af at se på cyklen. Med mange støn og mange pauser undervejs kom jeg omsider frem til Kvanndal, hvor jeg tog færgen over til Kinsarvik på den anden side af Hardanger-fjorden.

Herefter kom jeg til live, og turen videre til Øvre Eidfjord kørte jeg på "Den Store Klinge". Det med "Den Store Klinge" passer ikke helt - selv om vejen går nede langs fjorden, går den alligevel lidt op og ned, og når man kører med oppakning, skal der ikke ret meget stigning til, før der skal skiftes gear og farten falder. Nå, men det jeg egentlig ville sige var, at den sidste del af dagens etape gik langt nemmere end den første del.

I Eidfjord (der ligger længere "nede" end Øvre Eidfjord), ender Hardangerfjorden, og man fortsætter op gennem Måbö-dalen. Jeg kørte indtil Øvre Eidfjord, der ligger 6 km oppe i dalen. Stigningen var til at overse, Øvre Eidfjord ligger i 19 m's højde. Til gengæld gik cykelruten ad den gamle bilvej gennem nogle lange, ikke-oplyste tunneller - her finder man ud af, hvad rigtigt mørke er.

I Øvre Eidfjord "tjekkede" jeg ind på en af de mange campingpladser, hvor bestyreren sagde: en mand, en cykel og et telt - 20 kroner.

Norheimsund

Her sidder jeg på campingpladsen i Norheimsund inden afgang
Utne

På min færd skulle jeg med færge fra Kvanndal via Utne til Kinsarvik - her har vi lagt til i Utne.
Utnefjorden

Her krydser jeg Utnefjorden (Hardanger-fjorden) på vej mod Kinsarvik... (50 kb)