NORGE PÅ CYKEL 1997

English

Hjem >  Rejser >  Norge >  Norge 1997 >  Hjemtur fra Flåm Undersider Norge 1997:
Bergen
Fra Bergen til Øvre Eidfjord
Hardangervidda
Rallarvegen til Flåm
Hjemrejse fra Flåm

Hjemtur fra Flåm

Kjosfossen

Kjosfossen (82 kb)
Idag gik turen hjemad - det var med en vis vemod, at jeg så en flok tyske cykelturister pakke deres cykler og fortsætte cykelturen videre fra Flåm langs Sognefjorden. Jeg skulle med toget mod Oslo, så jeg indleverede min cykel som rejsegods på stationen i Flåm og gik rundt i et par timer og nyd den flotte udsigt inden jeg skulle med mit tog.

Flåm ligger utrolig flot, helt ned til vandet i en af Sognefjordens "arme". Samtidig er Flåm omgivet af over 1000 m høje fjeldsider.

Kjosfossen

Kjosfossen (67 kb)
Hvor cykelturen ned gennem Flåm-dalen var en stor oplevelse, var turen med toget op igen en lige så stor oplevelse. Flåmsbanen er en stor bedrift - fra 2 m.o.h. i Flåm til Myrdal i 867 m.o.h. på blot 20 km - det er en gennemsnitlig stigning på over 4%, og det er meget for tog. Undervejs op passeres Kjos-fossen, hvor der er ophold for at tage billeder og generelt nyde naturen.

Oppe Myrdal skulle jeg skifte tog for at komme videre mod Oslo. Jeg skulle nu med toget køre samme vej som jeg dagene inden havde kørt langs Rallarvegen - men oplevelsen var ikke så stor, da toget meget af tiden kører i tunneller.

Efter et stykke tid blev det annonceret i højttalerne, at spisevognen nu var åben - jeg havde aldrig prøvet at spise i en spisevogn før, så det skulle selvfølgelig prøves. Maden og især betjeningen er ikke noget at skrive om - så det vil jeg ikke gøre. Men det at sidde og nyde(?) maden, mens toget kører gennem et storslået landskab, der langsomt forandres, er en oplevelse.

Efter at være kommet til Oslo, fortsatte jeg med lokaltog sydpå ned til min norske familie, som jeg besøgte nogle dage, inden jeg tog hjem.

Mht. cykelmedtagning i Norge: hvis man læser de officielle køreplaner, kan det være ganske svært at have cyklen med. Men jeg oplevede megen fleksibilitet, især da jeg skulle videre sydpå fra Oslo. På papiret er der ingen cykelmedtagning, men da jeg spurgte togføreren, var der ingen problemer - jeg kom med sammen med cyklen. Ligeledes er det efter sigende muligt at have cykel med i en del busser (der er ikke så mange jernbanestrækninger i Norge, men til gengæld kører der busser). Det virker nogle gange som om, at det at man vil have sin cykel med, er en kuriositet, der gør at denne dag bliver noget specielt for tog-føreren/bus-chaufføren - og så lader det sig gøre.
 

Opdateret 06.10.2002 / copyright Finn Møller