HAMBURG OG NIEDERSACHSEN SEPTEMBER 2010

Dansk (valgt) English

Hjem >  Tog >  Railfanning ture >  Hamburg og Niedersachsen september 2010
Introduktion:

Den nordtyske storby Hamburg har masser at tilbyde den jernbane-interesserede, især mht. godstrafik. Se evt min beskrivelse af Tyske Rail Hot Spots.

Fra mine tidligere besøg i Hamburg vidste jeg, at steder som Hamburg-Harburg er meget travle mht. jernbanetrafik, min plan var dels at udforske Hamburg-området lidt mere, dels at udforske linierne til henholdsvis Hannover og Bremen.

Highlights
- de øvrige billeder er placeret under de respektive lande og evt. litra
01.09.2010 Jeg tog det direkte tog mellem København og Hamburg om eftermiddagen, et type ICE TD, og ankom til Hamburg Hbf kl. 20:15. Jeg havde booket et værelse på Hotel Lilienhof - et simpelt, billigt hotel, meget tæt på Hamburg Hbf. Efter at have tjekket ind gik jeg ud for at få lidt mad og en øl - og så tilbage til hotellet og rimelig tidligt i seng.
02.09.2010 Min plan var at fotografere tog på Hamburg - Hannover linien (KBS 110), især steder som Radbruch, Ashausen og Winsen, som jeg hjemmefra havde set nogle gode billeder fra. Planen var også at se stationen i Uelzen, der er designet at arkitekten Hundertwasser. Så efter lidt tidlig shopping i Hamburg tog jeg afsted med et regionaltog til Uelzen.

Jeg havde købt en Niedersachsen-ticket single, en sådan koster EUR 20 og med denne kan man rejse i hele delstaten Niedersachsen og Storhamburg med regionaltog, S-bahn, U-bahn m.m. (men ikke IC-tog). Niedersachsen dækker et stort område, fra Hamburg i nord til både Hannover og Bremen i syd, så det er et godt tilbud.

På vej mod Uelzen bemærkede jeg en masse sporarbejde, linien mod Hannover er ved at blive udvidet med et 3. spor for at give mere kapacitet. Sporarbejdet betød, at en del passagertog enten kørte via linien til Bremen eller var erstattet med busser. Godstog, som jo er min specielle interesse, var stort set alle omlagt via linien mod Bremen. Alt dette vidste jeg dog ikke, da jeg satte mig i toget mod Uelzen, men jeg kunne ikke undgå at bemærke, at trafikintensiteten ikke var speciel høj.

Nå, med nogen forsinkelse ankom toget til Uelzen, og jeg så stationen. Hundertwasser har virkelig fået lavet en station, der er anderledes, med masser af sjove detaljer. Hvis man er blot lidt interesseret i arkitektur, er Uelzen station er besøg værd.

Jernbanetrafikken var stadig beskeden - og jeg var jo på dette tidspunkt ikke klar over, at meget trafik var omledt - så lidt slukøret tog jeg et regionaltog tilbage til Hamburg. Her tjekkede jeg internettet, og fandt på en tysk jernbaneside ud af, at nogle passagertog og stort set alle godstog var omledt via linien mod Bremen. Så jeg hoppede på det næste regionaltog mod Bremen.

Og her var der travlhed! Jeg stod af i Buchholz, som var en af de stationer, jeg har undersøgt hjemmefra. I Buchholz mødes godslinien fra Maschen med hovedlinien Hamburg - Bremen. Buchholz er et godt sted at fotografere tog, specielt godstog, og en bro henover sporene giver ekstra muligheder for at komponere et godt billede.

Efter et stykke tid i Buchholz fortsatte jeg sydpå til Tostedt. Det meste af tiden var der dejligt solskin, der gav et godt lys på sydgående tog, der var dog også enkelte byger. Efter et par timer i Tostedt, tog jeg et Metronom regionaltog tilbage til Buchholz og var der endnu en times tid. Og da solen gik ned, tog jeg tilbage til Hamburg - en dag, der ikke havde den bedste start, var endt meget succesfuldt.

DB Schenker 152 147
DB Schenker 152 147 i Buchholz, 02.09.2010 (åbner i nyt vindue)

Metronom 146-09
Metronom 146-09 i Tostedt, 02.09.2010 (åbner i nyt vindue)

03.09.2010 Da jeg nu vidste, at al godstrafikken ville gå via Buchholz, tog jeg hertil igen, med et kort stop i Hamburg-Harburg. Jeg var der tidligere end dagen før, dette betød at lyset var bedre, og det var muligt med rimeligt resultat at fotografere tog i begge retninger. Jeg tilbagte ca. 2½ time her, inden jeg lidt over middag tog tilbage til Hamburg-Harburg.

En af de ting, jeg havde researchet hjemmefra, var en mulig fotolokation i Meckelfeld. Meckelfeld ligger lige nord for Maschen godsbanegården, og hjemmefra havde jeg på Google Earth set en parkeringplads tæt på Meckelfeld station, der måske kunne være et godt sted at fotografere tog fra. Da stort alle godstog kommer denne vej, er der masser af action, men lokationen viste sig ikke at være helt ideel til fotografering, da beplantningen var lidt i vejen.

Efter ca. en time i Meckelfeld tog jeg et regionaltog tilbage til Hamburg-Harburg, min plan var at udforske et sted kaldet Hamburg Süderelbe. Der kører mange busser fra busstationen i Hamburg-Harburg, og jeg synes det var ganske uoverskueligt at gennemskue, hvor busserne holdt, og hvilke busser jeg kunne tage. Jeg fandt omsider ud af, at jeg kunne tage bus 149 eller 153. Den første afgang var med bus 153, så denne tog jeg, det er godtnok en lidt længere tur end med 149, men afsted kom jeg, og efter ca. 10 minutter i bussen stod jeg af ved Hamburg Süderelbe, og fra stoppestedet var der blot 3-5 minutters gang til stedet, hvor jernbanen krydser Hamburg Süderelbe, Elbens sydlige forgrening, på en række jernbanebroer med i alt 8 spor.

Hamburg Süderelbe viste sig at være et godt sted, broerne giver en god baggrund, og jeg fik nogle gode billeder i "kassen" - men jeg måtte også konstatere, at de hurtige tog krævede en kort lukkertid for at ikke at få slørede billeder.

Efter en times tid ved Hamburg Süderelbe tog jeg tilbage til Hamburg-Harburg for at fotografere IC 1806 - et tog, der kun kørte på fredage fra Köln til Hamburg-Altona - toget kørte i anledning af 175 året for jernbanen i Tyskland, og var i denne anledning oprangeret af "gamle" TEE og Rheingold-vogne og trukket af DB 103 235. Toget skulle ankomme i spor 2, og jeg ventede ved spor 3, så jeg kunne få et billede af toget foran perronen. Pludselig blev det annonceret, at toget ville komme i spor 1, og efter en kort, hektisk løbetur lykkedes det mig at komme til spor 1 i tide til at få nogle billeder af toget.

Efter at IC 1806 og DB 103 235 var kørt, blev jeg i Hamburg-Harburg i endnu ca. 1½ time. Vejret var ikke det bedste, overskyet og spredte byer, men godstrafikken var intens, så jeg blev der til kl. ca. 20, hvor det blev for mørkt til at fotografere, så tog jeg tilbage til Hamburg.

WLE 81
Westfälische Landes-Eisenbahn 81 (aka 189 801) i Buchholz, 03.09.2010 (åbner i nyt vindue)

DB ICE 401 062
DB ICE 401 062 ved Hamburg Süderelbe, 03.09.2010 (åbner i nyt vindue)

DB 103 235
DB 103 235 med IC 1806 på Hamburg-Harburg, 03.09.2010 (åbner i nyt vindue)

04.09.2010 Denne dag blev brugt på "normale" turistting i stedet for togkiggeri - og dog. Jeg kom tidligt afsted fra hotellet, og tog hen for at se "Miniatur Wunderland" - den største modeljernbane i verden. Det var imponerende at se, og absolut et besøg værd, uanset om man er til jernbaner eller ej. Men man skal komme tidligt eller sent for at undgå at stedet er alt for overfyldt.

Efter at have set Miniatur Wunderland tog jeg ned til havnen på sightseeing, inden jeg om eftermiddagen tog toget tilbage til København.

 

Opdateret 07.05.2011 / copyright Finn Møller
This page is HTML 4.0 Transitional